2 min read

Mental health zespołu, czyli dlaczego sfera emocjonalna w organizacji ma znaczenie

W czasach, gdy mamy do czynienia z takimi zjawiskami jak pandemia czy wojna, dbanie o sferę emocjonalną nabiera na znaczeniu nie tylko w życiu prywatnym, ale również w pracy. Ostatnie lata były krytyczne dla osób, które już wcześniej miały predyspozycje do zaburzeń lękowych czy zaburzeń nastroju. O tym, jak wspierać pracowników i budować z nimi otwartą komunikację opowiada psycholog Małgorzata Wypych.

Kim jest Małgorzata Wypych

Małgorzata Wypych jest specjalistą w zakresie psychologii oraz interwencji psychologicznej oraz zarządzania stresem. Ma 15 lat doświadczenia jako nauczyciel akademicki (psychologia, psychologia zarządzania i społeczna, pomiar psychologiczny w doradztwie zawodowym, komunikacja interpersonalna), jest również specjalistą ds. wsparcia psychologicznego w ratownictwie medycznym. Jest redaktorem naukowym konferencji „Wsparcie psychologiczne w ratownictwie medycznym” i prelegentem TEDx. W swojej karierze poprowadziła już ponad 500 warsztatów z zarządzania kryzysami psychologicznymi dla organizacji. Prezeska Metal Health Center. 

Czy pandemia miała wpływ na postawę firm wobec zdrowia psychicznego pracowników?

Pandemia zapoczątkowała wątki dotyczące zdrowia psychicznego. Pojawiło się zapotrzebowanie na różnego rodzaju wykłady i rozmowy o kryzysie. Więcej osób poczuło potrzebę rozmowy z psychologiem. Również organizacje stały się bardziej świadome. W czasie pandemii znacznie wzrosła liczba szkoleń z zarządzania stresem, a także szkoleń dla managerów, przed którymi stanęły nowe wyzwania. Warto podkreślić, że stres związany z pandemią czy wojną to inny rodzaj stresu niż np. depresja, ponieważ związany jest z niepewnością – nie wiadomo, ile potrwa, ile pochłonie ofiar i co się wkrótce wydarzy.

Co można zrobić strategicznie, aby zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne? Czy warto w to inwestować?

Pracodawca może zapewnić pracownikom dwa rodzaje wsparcia: prewencyjne i interwencyjne. Jeśli chodzi o pierwszy rodzaj, pracownik cały czas powinien czuć, że ma wsparcie ze strony firmy, w której pracuje. Ważne jest też jego poczucie przynależności oraz wsparcie społeczne. Każda osoba powinna mieć poczucie, że jeśli potrzebuje pomocy, to na pewno tę pomoc dostanie. Dzięki temu buduje się odporność psychiczna, która później pomaga minimalizować objawy i skutki stresu. Firmy coraz lepiej to rozumieją, dlatego uczą managerów, jak dbać o samopoczucie i stan pracowników, wdrażając specjalne programy i wzmacniając więzi międzyludzkie.

Drugim etapem jest wsparcie interwencyjne, czyli doraźna pomoc, gdy pracownik już jest w sytuacji, w której potrzebuje pomocy. Oczywiście jest ona kluczowa w trudnych sytuacjach, jednak to już na etapie prewencji możemy wpłynąć również na późniejsze sytuacje kryzysowe.

 

Firmy często pytają, czy inwestycja w mental health może zwrócić się w jakiejś formie ROI. Przeprowadzone w tej kwestii badania wykazały, że 1 dolar zainwestowany w zdrowie psychiczne pracowników to średnio 4 dolary zwrotu, a w niektórych przypadkach jest to nawet 17 dolarów. Inwestycja w zdrowie psychiczne pracowników zwraca się przede wszystkim z poczucia stabilności pracownika – gdy czuje on, że w razie potrzeby otrzyma od firmy pomoc, od razu po kryzysie będzie odczuwał ogromny wzrost produktywności.
                                                                 Małgorzata Wypych
                                                     Prezes Zarządu @Mental Health Center

 

A jak pracownik może radzić sobie ze stresem samodzielnie?

Pierwszy, niezwykle istotny etap, to planowanie i odpowiedzenie sobie na pytania „Czy umiem poradzić sobie z daną sytuacją?”, „Czy mam już za sobą podobne doświadczenia?”. Jeśli tak, jest to dla mózgu sytuacja, którą jest w stanie odtworzyć, szybko radząc sobie z kryzysem. Drugi etap dzieje się wtedy, gdy sytuacja nas przerasta lub jest dla nas zupełnie nowa. Wtedy konieczne jest znalezienie wsparcia, czyli szukanie zasobów zewnętrznych. Każdy pracownik powinien mieć możliwość znalezienia takiego wsparcia w firmie i swoim zespole i tu widać, jak ważna jest rola managerów i bezpośrednich przełożonych – powinni oni stworzyć takie środowisko, w którym pracownik czuje, że zawsze uzyska pomoc. Równie ważne jak pomoc interwencyjna (a w niektórych sytuacjach nawet ważniejsze), jest stworzenie wspierającej atmosfery w zespole i na różnych poziomach organizacji. Skutkuje stabilnym, silnym teamem o większej produktywności i mocno rozwiniętym poczuciu wspólnoty.

Artykuł powstał na podstawie webinaru Let's Manage IT Live. Więcej o inicjatywie znajdziesz na stronie.

Lets Manage IT Live

 


 

Mental health zespołu, czyli dlaczego sfera emocjonalna w organizacji ma znaczenie

W czasach, gdy mamy do czynienia z takimi zjawiskami jak pandemia czy wojna, dbanie o sferę emocjonalną nabiera na znaczeniu nie tylko w życiu...

Read More

Konferencja OPER8IT – wracamy stacjonarnie!

Operacje IT każdego dnia zyskują na znaczeniu w firmach, które chcą nieustannie się rozwijać. Zarządzanie incydentami i ich rozwiązywanie, praca na...

Read More

Metoda 1 pytania jako wskaźnik inteligencji organizacji

Każda firma chce jak najszybciej się rozwijać, powiększając jednocześnie swoją przewagę konkurencyjną. Oczywistym tego skutkiem jest powiększenie...

Read More