2 min read

Digital Workplace – jak technologia wspiera współpracę w środowisku hybrydowym

Za nami 1. edycja konferencji IT Workplace of Tomorrow 2021, definiującej obecny model pracy na rynku IT i jego przyszłe wyzwania. W agendzie dwudniowego wydarzenia znalazły się liczne wystąpienia ekspertów i panele dyskusyjne, a jednym z nich była rozmowa poświęcona Digital Workplace, czyli jak technologia wspiera współpracę w środowisku hybrydowym. Na internetowej scenie wydarzenia o swoich doświadczeniach opowiedzieli Stefan Rautszko – Roche; Tomasz Stawarski – Revolut; Agata Światowa – Discovery, oraz prelegent Sabre Polska – Michał Winkler. Organizatorem eventu online była Fundacja Let’s Manage IT, a kluczowym partnerem Sabre Polska.

Współpraca Sabre Polska oraz Let's Manage IT

Konferencja IT Workplace of Tomorrow 2021 powstała we współpracy z Sabre Polska – dostawcą usług programistycznych i technologicznych, który działa w sektorze turystycznym. Rozwiązania Sabre Polska obejmują aplikacje mobilne, strony internetowe i systemy rezerwacji. Każdego dnia miliony konsumentów wchodzi w interakcję z technologią stworzoną przez Sabre. 20 lat temu, kiedy otwierano krakowski oddział firmy, zatrudniała ona 6 programistów. Po latach obecności na polskim rynku zespół Sabre tworzy ponad 1300 osób. Znaczące powiększenie się zespołu postawiło przed Sabre Polska sporo wyzwań, związanych z dostosowaniem miejsca pracy do potrzeb pracowników.

Doświadczeniem z zakresu Digital Workplace podczas konferencji IT Workplace of Tomorrow 2021 podzielił się Michał Winkler - Senior Director Software Engineering w Sabre Polska.

Dosłownie przed pandemią przenosiliśmy się do nowego biurowca. Większość sal w nowej przestrzeni zbudowana była na potrzeby pracy na miejscu i została zaadaptowana pod większe spotkania. W trakcie pracy zdalnej, a potem podczas wprowadzania modelu hybrydowego zauważyliśmy, że duże salki nie są już tak istotne jak mniejsze przestrzenie kolaboracyjne, które w systemie hybrydowym sprawdzają się do spotkań mniejszych grup. Obecnie rozważamy jak zaadaptować przestrzeń zaprojektowaną jeszcze przed pandemią do teraźniejszych realiówo aspekcie tradycyjnej przestrzeni do pracy opowiada Michał Winkler. 

Założenia panelu dyskusyjnego online – Digital workplace: jak technologia wspiera współpracę
w środowisku hybrydowym?

Przez ogólnoświatową epidemię COVID-19, miejsca pracy musiały przejść szybką transformację i dostosować się do panujących realiów. Z pomocą przyszła zaawansowana technologia.

Jednym z istotnych elementów i prostych do zdefiniowania jest fakt, czy technologia, którą wdrażamy, będzie efektywnie działać. Każda organizacja wprowadzająca narzędzia do pracy zdalnej, musi sobie na takie pytanie odpowiedzieć na samym początku i sukcesywnie weryfikować to w czasie. Nawet najlepsze rozwiązania, jeśli napotkają zakłócenia, mogą nie spełniać swojej roli mówi Michał Winkler. 

Specjaliści biorący udział w panelu wyraźnie wskazali, że w dobie pandemii bardziej istotne, głównie w kontekście firm technologicznych, stały się rozwiązania z zakresu security.

Przygotowując się do wprowadzenia rozwiązań z zakresu security należy dobrze zdefiniować poziom bezpieczeństwa, którego potrzebuje firma. Jest to jeden z najistotniejszych aspektów dzisiejszego świata również w kontekście badań, które pokazują, że 70% pracowników wykorzystuje służbowy sprzęt do prywatnych zadań. To tworzy kolejne wyzwania związane z bezpieczeństwem. Dostawca usług musi dostosować narzędzie do potrzeb ludzi, którzy na nim pracują. System nie może być uciążliwy, musi działać za jednym kliknięciem. Dobrym przykładem jest schemat logowania się do różnych systemów. Jeżeli nie jest to skonsolidowanie, to w pewnym momencie zacznie bardzo negatywnie wpływać na efektywność i zadowolenie pracowników dodaje Michał Winkler.

Digital Workplace – jak technologia wspiera współpracę w środowisku hybrydowym1

Przy doborze narzędzi dobrze jest wyciągać wnioski z innych implementacji, które przysporzyły problemów. Ogromne znaczenie ma również feedback, który dają pracownicy, zarówno w fazie wstępnej, jak i po wdrożeniu, ponieważ procesy, które nakładamy powinny ewoluować w czasie.

Eksperci, którzy wystąpili podczas konferencji, zgodnie twierdzą, że przed rynkiem IT stawiane są nowe wyzwania w postaci cyfrowej transformacji oraz nowych modeli pracy. Obecna sytuacja na rynku może wydawać się mniej stabilna niż kilka lat temu. Goście panelu poruszyli również aspekt powrotu do pracy po pandemii oraz to, czy praca zdalna zda swój egzamin w dłuższej perspektywie. Obowiązki, które dziś wykonujemy z domu, wcześniej zmuszały nas do wyjścia i dotarcia na miejsce pracy. Ma to wiele plusów – np. nie tracimy czasu na dojazdy do pracy oraz oszczędzamy na kosztach benzyny. Jednak długotrwałe przebywanie w odosobnieniu osłabia więzi między pracownikami i niekorzystnie wpływa na psychikę człowieka.

Liderzy IT muszą zmienić sposób zarządzania zespołem oraz zadbać o zapewnienie pracownikom sprzętu, który pozwoli na sprawną komunikację i wykonywanie obowiązków z domu. Działania przez nich podejmowane sprowadzają się do zapewniania pracownikom jak najlepszych warunków i wprowadzania ułatwień w tym trudnym dla wszystkich czasie.

Co jest ważne w budowaniu kariery IT Managera?

Bycie doskonałym w aspektach "business as usual" już nie wystarczy, aby z sukcesem rozwijać karierę Managera Jutra. W 2022 należy zawsze być gotowym...

Read More

Narzekanie, wypalenie, depresja. Jak wspierać pracowników w kryzysie?

Zaburzenia psychiczne to zagadnienie odmieniane obecnie przez wszystkie przypadki. Fakt ten nikogo jednak nie dziwi, bowiem od dłuższego czasu żyjemy...

Read More

Jak IT powinno mówić, aby biznes rozumiał?

Komunikacja pomiędzy działem wykonawczym – IT, a komórką decyzyjną – biznesem, to często akcentowane w branży wyzwanie. Kto z nas nie słyszał bowiem...

Read More